Niat Di Hati

Bismillah, diharap kehadiran blog ini menjadi jalan peringatan dan nasihat kepada diri sendiri dan semua pembaca.


Friday, February 4, 2011

Masa Depan Melayu Gelap

Petikan METRO, Rabu, 2 Februari 2011



Masa depan orang Melayu gelap sekiranya mereka tidak mengubah sikap dan cara yang selama ini yang masih banyak melakukan kesalahan, termasuk tidak ikhlas, mudah dibeli dan korup, kata mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Kita banyak melakukan kesalahan, kalau kita tak tukar cara kita,tak ikhlas dan jujur, masa depan kita gelap. Sekarang ramai orang Melayu korup, jual beli, sanggup jual satu kuasa yang amat berharga dengan RM200. Rasuah itu membinasakan diri dan negara. "Pada 1946 di waktu kita miskin tak ada orang nak sogok, kerana semua miskin. Kita harus ingat tidak akan ada Pulau Pinang, Singapura kalau kita tak nak duit. Singapura dijual dengan 60,000 Spanish Dollar.

"Demikianlah dulu sejarah Melayu, kita tertipu sepanjang masa, kita buat banyak kesalahan, buat benda tak baik membinasakan kita. Orang Melayu sekarang ini yang begitu mudah dibeli,masa depan gelap.
" Masa depan kita akan ditentukan oleh kita. Kalau kita mempunyai sikap tak baik, masa depan kita gelap. Kita belum ada cerdik pandai yang cukup, kekayaan yang cukup," katanya dalam ucaptama Wacana Bangsa Melayu dan Masa Depannya di Auditorium Galeria Perdana, Memorial Tun Hussein Onn disini semalam.

Wacana itu dipengerusikan Duta Besar Malaysia ke Filipina, Dato Seri Dr Ibrahim Saad dan turut dihadiri oleh Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali. 

No comments:

Post a Comment